Kasper Og Kristoffer

Planlagt bøvl

- ægte ansvar gennem 25 år

Kære modtager!

Planlagt bøvl – ægte ansvar gennem 25 år. Der er titlen på Brejning Efterskoles 25-års jubilæumsproduktion – erindringer og fortællinger i lyd, billeder og tekst.

Vi har valgt, at det ikke skal være en traditionel produktion i papir, fordi vi synes at Brejning Efterskoles utallige historier har en kvalitet og substans, så de er værd at dele med andre end blot dem, der var heldige at få fingre i et jubilæumsskrift… eller et efterskoleophold.

Det har været vigtigt for os at gengive de mange fortællinger så levende som muligt, så man får fornemmelsen af entusiasmen, ånden, værdierne og glæden hos dem, der genfortæller.

Hver elev, ansat og forælder har sine fortællinger og erindringer med sig, når bagagerummet klapper sidste skoledag, og bilen vender hjem efter et år i ”trykkogeren”. Uanset, hvem man er, så har man dog ikke sat sine fødder på Brejning, uden at få en fornemmelse af, at ”ægte ansvar” har været et tema siden 1. årgang. Det har altid, på mange forskellige måder, været en del af pædagogikken og ånden, at unge skal have noget at bøvle med, og at der i selve bøvlet er solide mængder læring for den, der bøvler; bl.a. opøvelse af ens frustrationsrobusthedskompetence.

Derfor kunne vi ikke komme i tanke om en mere oplagt rød tråd end netop ”Planlagt Bøvl”.

Vi håber, at du vil finde inspiration, smil og glæde ved egne erindringer i mødet med lyd, billeder og tekst fra 25 år med ægte ansvar!

Kristoffer og Kasper

Vi ønsker at takke:

For produktion og indsamling
Ullerik Sivertsen (Podcast-produktion): Tidligere elev, Magne Johansen (Optagelse og klip, BEAR): Tidligere elev, Anne Gammelmark Therkildsen (25 år med ægte elevansvar): Tidligere elev, Signe Rytter (25 år med ægte elevansvar): Tidligere elev, Agnete Gundersen (Historien og Brejnings første, gardiner og tørklæder): Tidligere elev, Lasse Bækhus (Optagelse, klip og produktion – Brejnings dåbsattest): Tidligere elev, Elever fra Hold 3, BE26 (Lydmontage - Lyden af Brejning)

For kærligt at stille deres erindringer til rådighed for os
Nanna Freja Christensen: Tidligere elev årgang 14 og ansat, Johnny Skovsgaard: Tidligere lærer,  Jette Rasmussen: Tidligere forstander, Ingelise Højfeldt: Tidligere lærer, Ulrik Vestergaard: Tidligere lærer, Rasmus Seistrup: Tidligere viceforstander, Aase Haar Gjødesen: Elev på 1. årgang, Mathilde Holck Klausen: Elev på 11. årgang, Søren: Tidligere elev 21. årgang, Estrid, Jurlander: Tidligere elev 16. årgang, Nanna Dam: Tidligere elev 17. årgang, Birthe Marie Lausten: Tidligere lærer, Mona Jellesmark: Tidligere bestyrelsesformand, Hans Henrik Nielsen: Tidligere bestyrelsesmedlem, Marianne Stormoen Jepsen: Tidligere forstander, Mette Mølbach: Tidligere bestyrelsesformand, Ditte Maj Gregersen: Tidligere lærer, Rie Møller Buchave: Lærer, Christina CJ Jørgensen: Lærer, Amelie Dunnham: Lærer, Birgitte Dyrbye Jensen: Forstander, Dorte Ankerfelt: Bestyrelsesformand

5 1

De første tanker

Lyt til Marianne og Mettes fortælling om, hvordan to veninders tidlige idéer i et kollegiekøkken blev startskuddet til Brejning Efterskole.

Brejnings dåbsattest

Hør Mona og Poul Henrik fortælle om de intense uger og døgn omkring købet af bygninger til det, der hed “X-købing Efterskole"

14 3

Brejningudfordringen

Historien om en udfordrende Brejning-tradition fortalt af Ulrik Vestergaard og Ingelise Højfeldt til Kasper Hyttel

Igennem rigtig mange af Brejning Efterskoles leveår eksisterede en tradition kaldet Brejningudfordringen. I praksis var der i første omgang tale om en udfordring på 30 timer, hvoraf eleverne skulle indlægge et obligatorisk sammenhængende hvil på 6 timer på skolen. Jeg erindrer personligt selv ømheden i mine knæ efter 100 km på ca. 22 timer.

Ingelise erindrer selve formålet med Brejningudfordringen – Det var tanken med Brejningudfordringen, at man skulle gøre noget, som du troede du ikke kunne… og så vise, at du kan det.

I første omgang var udfordringen ensidigt fysisk, hvilket vil sige, at eleverne, selv eller i små grupper, enten skulle gå eller cykle så langt som muligt på 24 timer. Man tilbagelagde distancerne i ”sløjfer”, så man igen og igen vendte tilbage til skolen, hvilede benene kort og fik tanket vand, mad mv. på kroppen. Som forfatteren af denne historie husker det, så endte ”gå-rekorden” med at være i omegnen af 125 km på 24 timer, og mellem årgangene opstod små lune diskussioner om, hvorvidt en rekord var legal, hvis eleven havde luntet eller løbet, når nu det var en gå-rekord. Jacques fra 10. årgang var vist en af dem, der havde de vildeste ben gennem tiden.  

Siden skiftede traditionen karakter. Det blev muligt at stille sig selv udfordringer, der ikke var ensidigt fysisk prægede. Det skete omkring 11. årgang i accept af, at ikke alle har en interesse og fysik, hvor det er meningsfuldt at kaste sig ud i en fysisk udfordring. Målet om at udfordre og udvikle sig selv bestod, og som Ulrik erindrer, så opstod mange alternative udfordringer, der også har rykket eleverne personligt.

Det har rykket noget hos enormt mange. Man fik lov til noget som var vanvittigt. Jeg har lige forklaret en anden lærer om Eirik, der sammen med en anden kørte 38 kilometer på en trehjulet et-eller-andet med en mælkekasse som sæde, refleksveste og lygter. Jeg er ærgerlig over at høre, at Brejningudfordringen ikke findes mere, så kunne jeg bedre have overlevet at fødselsdagssangen var forsvundet, siger Ulrik med et glimt i øjet.


Hver af de elever, der gennem tiden har stillet sig selv en regulær brejningudfordring har helt sikkert sin egen skarpe erindring om den magi, man oplevede ved at udfordre sig selv. For Ulrik står erindringen om Lasse særligt skarpt – Han var ikke spejder, og han synes ikke at skole var særligt fedt. Han havde oplevelsen af ikke rigtigt at slå til ift. det der havde værdi på Brejning Efterskole, men han kunne godt lide at stå på skateboard. Så han fik lov til af mig at tage toget til Fredericia og skate i flere timer, og så var aftalen, at han skulle køre tilbage hertil på skateboard. Han skulle forlade Fredericia på et givent tidspunkt, som vi havde beregnet efter test herude på asfalten. Jeg skulle lige til at sætte mig i bilen og køre ind efter ham, men så kunne jeg høre lyden af skateboardhjul over de toppede sten foran hovedbygningen. Han var bare 5 minutter efter tidsplanen og have tilbagelagt turen på skateboard med sådan en kæmpe kæp som stok. Jeg husker det kun, fordi han rejste sig op til gammel elevdag, og nævnte, at den udfordring havde forandret noget grundlæggende ved ham. Fra da af vidste han, at han skulle bare finde ud af, hvad han var god til og så gøre det, i stedet for at være ked af det i skolen, han ikke kunne.  

Således slutter fortællingen om Brejningudfordringen, der har sat spor i hundredvis af unge gennem Brejnings historie, og hvem ved? Måske en dag Brejningudfordringen genopstår i nyt format. Historien er akkompagneret af billeder fra Brejningudfordringen på BE8.

BEAR - højere, vildere og dummere

Lyt og se Johnny og Nanna Freja, der forklarer om Brejning Efterskoles Adventure Race - storhed og fald.

BM Og Ditte

Pædagogisk mod

Lyt til Birthe Marie og Dittes Pædagogisk mod og “at turde at slippe styringen”.
Hvad kræver det af en lærer, når vi i så høj grad giver ansvaret for mange aktiviteter til eleverne?

DSC 0275

Eleverne og skolen i et lærerperspektiv

Hvad er Brejning Efterskole i dag og hvad rører sig på skolen? Er Brejning en spejderefterskole eller en projektledelsesskole?
Og en mega livsbekræftende diskussion af, hvorfor eleverne på Brejning er så specielle.

Elev-erindringer

Skærmbillede 2022 09 01 Kl. 20.39.55

- Estrid Jurlander, 16. årgang

Skærmbillede 2022 09 01 Kl. 20.40.50

- Morten Lindholm, 1. årgang

Skærmbillede 2022 09 01 Kl. 20.40.15

- Kasper Killerich Hyttel, 8. årgang

Skærmbillede 2022 09 01 Kl. 22.02.44

- Nanna Dam, 17. årgang

Lyden af Brejning

Luk øjnene og lyt til hverdagen som efterskoleelev på BE26. Optaget i elevernes første normale skema uge efter intro.

Bag om produktionen

Læs om arbejdsgruppens tanker bag “Planlagt bøvl

Aléen

Lyt til Marianne og Mettes fortælling om, hvordan to veninders tidlige idéer i et kollegiekøkken blev startskuddet til Brejning Efterskole.

 


Hul-vejen

Hør Mona og Poul Henrik fortælle om de intense uger og døgn omkring købet af bygninger til det, der hed “X-købing Efterskole


Elev-bygningen

Læs med og få fornemmelsen af den entreprenør-ånd, der kendetegnede Brejning Efterskoles opstart.


Shelteren

Læs historien om, hvordan Brejning Efterskoles første shelter kom fra drøm til virkeligheden gennem ukuelige elevers knoklen


Indfaldsvej

Læs historien om et stykke af Brejnings historie, der har udviklet et utal af elever gennem tiden


Stranden

Lyt og se Johnny og Nanna Freja, der forklarer om Brejning Efterskoles Adventure Race - storhed og fald.


Plænen

Lyt til to læreres tanker om, hvad projektledelse egentligt er på Brejning Efterskole, og om hvordan man underviser og guider uden at styre.

 

 

 


Klatrevæggen

Lyt til Birthe Marie og Dittes Pædagogisk mod og “at turde at slippe styringen”.
Hvad kræver det af en lærer, når vi i så høj grad giver ansvaret for mange aktiviteter til eleverne?

 

 

 


Forstanderboligen

Hvad er Brejning Efterskole i dag og hvad rører sig på skolen? Er Brejning en spejderefterskole eller en projektledelsesskole?
Og en mega livsbekræftende diskussion af, hvorfor eleverne på Brejning er så specielle.

 

 


Syd for marken

Hør nuværende forstander komme med sine tanker om nutiden og fremtiden for Brejning Efterskole.

 


Marken

Læs tre elevers fortællinger om ansvar, efterskoleliv og Brejningånden på 1., 11. og 21. årgang


Hovedbygningen

Lyt til forskellige tidligere elevers erindringer om deres ophold på Brejning Efterskole


Elevbygningen

Luk øjnene og lyt til hverdagen som efterskoleelev på BE26

Optaget i elevernes første normale skema uge efter intro…

 

 

 


Græsplænen

Bestyrelsen vælges af Skolekredsen. Hør hvorfor Skolekredsen er vigtig for skolen, og hvad der er Dortes drivkraft som formand for bestyrelsen.

 

 

 


O-løb kort
5 2

Aléen

Lyt til Marianne og Mettes fortælling om, hvordan to veninders tidlige idéer i et kollegiekøkken blev startskuddet til Brejning Efterskole.

 

4 1

Hul-vejen

Hør Mona og Poul Henrik fortælle om de intense uger og døgn omkring købet af bygninger til det, der hed “X-købing Efterskole

Elev-bygningen

Elev-bygningen

Læs med og få fornemmelsen af den entreprenør-ånd, der kendetegnede Brejning Efterskoles opstart.

Brejningefterskole2021 04431

Shelteren

Læs historien om, hvordan Brejning Efterskoles første shelter kom fra drøm til virkeligheden gennem ukuelige elevers knoklen