Elever arbejder med projekt på Brejning Efterskole ved Vejle

På Brejning Efterskole er vi vilde med friluftslivet

Vi mener, at naturen omkring os er med til at understøtte faglighed og udvikling i vores forskellige fag.

Desuden tror vi på, at det, vores elever bidrager med, er vigtigt, derfor får alle elever en certificeret projektlederuddannelse, som giver dem mulighed for at lave store, små, sjove og virkelige projekter. Som elev på Brejning Efterskole får du mulighed for at sætte aftryk både i dit eget liv, på dit efterskoleår og i samfundet omkring dig.

FUN FACT

• Vidste du at skolens bygninger egentlig blev bygget til “kvindehjem” til udviklingshæmmet kvinder? Hovedbygningen er fra 1900, og vores samlingssal Ask ligger i det tidligere vaskeri.
Elever har friluftsliv og sover i shelter på efterskole i Jylland

Brejning Efterskole ligger i natursmukke omgivelser

Brejning Efterskole ligger mellem skov og vand, hvilket giver mulighed for mange forskellige udendørs aktiviteter. De fine hvide bygninger ligger lige, når man er kommet igennem skolens egen skov og med udsigt over Vejle Fjord.

Efterskolen ligger i udkanten af byen Brejning mellem Fredericia og Vejle. Der er gode offentlige transportmuligheder, da der kører både busser og tog fra Fredericia og Vejle til byen, så uanset hvor du kommer fra i landet, så er det nemt at komme til Brejning Efterskole.

Madlavning i køkkenet på Brejning Efterskole

Køkkenet på Brejning Efterskole

I køkkenet på Brejning Efterskole laves al den lækre mad, som vores elever er helt vilde med.
Vi arbejder ud fra de nye kostråd og har fx hver uge en vegetardag. Menuen skabes ud fra tanker om, at maden skal være enkelt og årstidsbestemt. Vi har aftaler med lokale producenter, hvor vi fx får en stor del af vores grøntsager fra. Det er vigtigt for os, at vi tænker bæredygtighed ind i vores valg af råvarer.

Desuden inddrager vi eleverne i produktionen, hvor vi forsøger at lave så meget som muligt fra bunden fx rullepølse, bagværk, leverpostej, syltning m.m. Det er vigtigt for os, at eleverne mærker, at de er en betydningsfuld del af køkkenet i den uge, hvor de er køkkenelever. De får mulighed for at lære om råvarerne, forskellige tilberedelsesformer og hvordan maden kan anrettes og serveres, så resten af skolen mærker, at der er lagt energi i at gøre det indbydende.

Det Danske Spejderkorps logo

Samarbejdspartnere

Vi samarbejder løbende med en række aktører i det danske uddannelses-, forenings- og erhvervslandskab. Af faste samarbejdspartnere kan nævnes:

DDS – Det Danske Spejderkorps

DDS er et af Danmarks to største spejderkorps med +28.000 medlemmer. Det var en gruppe af ledere fra Det Danske Spejderkorps, der i slutningen af 90’erne tog initiativ til at starte Brejning Efterskole. Til gensidig fordel samarbejder vi i løbende med DDS om udvikling af tilbud til børn og unge, og vi er stolte af at kunne sige, at mange af vores tidligere elever i dag tager ansvar både lokalt, regionalt og nationalt i DDS.

Glade elever på Brejning Efterskole i Jylland

IBA – Erhvervsakademi Kolding

Siden vi ved skolens 11. årgang i 2007 opstartede.

Vores særlige projektlederuddannelse

Vi har samarbejdet med IBA i Kolding om uddannelsen. Vi bruger IBA som sparringspartner i den løbende udvikling af projektlederuddannelsen, og IBA står endvidere for certificeringen af uddannelsen som helhed og eksamensbeviset for den enkelte elev ved projekteksamen i foråret hvert år.