Outdoor

Elsker du friluftslivet og naturen? Har du det bedst, når du ligger i din sovepose og falder i et med bålet, der blusser mod himlen? Sætter du en ære i at lave godt naturhåndværk og navigere uden brug af tekniske hjælpemidler?

Outdoor er nordisk friluftsliv og bushcraft. Med naturen som ramme træner vi ansvar, samarbejde og praktiske færdigheder. Du lærer at klare dig selv i naturen, have respekt for naturen og finde ro i naturen. Du lærer hvordan du effektivt sørger for at være varm, mæt og tør når du er i naturen.

”Vi laver alle mulige forskellige ting. Mad, arbejder med kort og laver håndværk”

Holger

”Det er dejligt at der er tid til hygge og have ro omkring sig.”

Liva

Faciliteter - Outdoor

Bål med Outdoor på Brejning Efterskole i Jylland

Færdigheder og fokus

På Outdoorlinjen dygtiggør vi os indenfor flere hovedområder:

• Lejrliv; ild (varm) madlavning (mæt) overnatningsmuligheder (tør) og hygiejne.
  • På vej; navigation (stjerner, naturen, kort&kompas, gps), vandring, kano/kajak, førstehjælp og turplanlægning.
  • Naturhåndværk; arbejde med kniv, økse og reb. Anvendelse af naturmaterialer til håndværk. Aktiviteter; træklatring, lejrbålssang, lege i naturen, pionering mm.

På Outdoorlinjen stiller vi krav til hinanden:

• Deltagelse; vi er udendørs i al slags vejr - og hjælper hinanden når det er hårdt og koldt. Vi vil ofte vandre af sted på længere ture, hvor vi bærer eget udstyr. Forvent at du også bliver brugt fysisk på Outdoor!
  • Udstyr; vi har alle praktisk, varmt tøj, kniv, lille bålgryde/kogeapparat, rygsæk og sovegrej til alle årstider. Husk at vi får rabat i flere store friluftsbutikker.
  • Fravalg/tilvalg; vi fravælger bussen og tilvælger fødderne. Vi fravælger dåsesodavand og tilvælger cowboykaffe/te/kakao på bål. Vi fravælger mobilen og tilvælger guitar og sang.
Efterskoleelever sover i shelter ved efterskole i Jylland

Valgfag

I løbet af dit år på Brejning Efterskole har du mulighed for at vælge forskellige valgfag. Valgfagene er opdelt i sommer- og vintervalgfag.

Vores valgfag varierer fra år til år, da vi har fokus på at udvikle hvert elevhold på bedst mulige måde og give vores elever netop de udfordringer, som passer lige til dem.

Læs mere om vores valgfag

Fortællinger fra Brejning

Der er os som gerne ville være hardcore spejdere og vinde en masse løb. Så er der dem som faktisk vinder en masse løb, har træningsplaner og har planer langt ud i fremtiden om tilmelding til løb og selve løbene.

Det vi har til fælles er, at vi elsker at være ude og have det sjovt. Vi er altid ude til outdoor, vi laver alt fra adventurerace til svedhytter. Så sent som i onsdags lavede vi en labyrint til ”Efterskolernes Aften”

Latter i labyrinten

I onsdags skulle vi så til at bygge den her labyrint. Vi starter inde i vores spisesal valhal med at få at vide, hvem der skal hvad, og hvad det lige er, det hele går ud på. Vi finder det vi skal bruge og går af sted, ned mod marken, hvor de andre allerede er i fuld gang med at grave huller og hente rafter. Det går ligeså stille fremad og Ida, Marie og jeg bliver mere og mere fjollede. Vores lærer, Ingo, trisser rundt omkring os og betragter vores arbejde. Han ser somme tider ret så skeptisk ud, når Ida og jeg ender på jorden flade af grin. Jeg har det altid sjovt til outdoor, men aldrig SÅ sjovt som i onsdags. Det bedste af det hele var, at det bare fortsatte hele aftenen, vi grinede, sloges og fortalte mulige kommende elever om outdoor.

Brejning Efterskole - spejder i naturen

Girlpower og udeliv

Det er det fede ved outdoor; vi kan bare tonse rundt, råbe og skrige. For vi er udenfor og behøver ikke tage hensyn til vores kammeraters rengøringsområder. Vi er også kun fire piger ud af tredive elever på outdoor holdet. Det er ret fedt, selvom nogle tænker: ”nej hvor øv for jer”, imens andre, som os selv, er ret ligeglade. Det er faktisk mega sjovt kun at være sammen med drenge, fem timer hver eneste uge. Det hele er ikke så tøset, fint, rent og pænt. Det er outdoor, det er udenfor, det er beskidt, åndsvagt sjovt og rart.

Mudderbukser eller muddermaske

Hver gang vi skal ud til linjefag, står jeg på mit værelse og kigger ud ad vinduet, indtil min roomie kommer ind og begynder at snakke løs om, hvor afslappet det er at have wellness, og hvilken ansigtsmaske de skal lave dén dag. Jeg når et splitsekund at tænke: ”ej, jeg skulle have haft wellness”, hvorefter jeg kommer i tanke om alt det på outdoor, jeg så ville gå glip af og skynder mig at klæde om til mit mere eller mindre møg beskidte tøj, som bliver brugt flittigt til outdoor. Så trasker jeg ellers derud og finder ud af, at det var en ret god idé, at jeg kom til outdoor den dag. Vi skal nemlig altid lave et eller andet fedt.

Jeg elsker Brejning Efterskole, og hver evig eneste dag sker der noget som minder mig om, hvor meget jeg vil savne Brejning næste år. Outdoor er bare en lille del af mit Brejning liv, men stadig en vigtig del, som jeg virkelig elsker.

Citater fra Lars (linjefagslærer)

Det praktiske: “Jo mere du ved, jo mindre skal du bære”.

Det ideologiske: Jeg prøver at finde en balance mellem “leave no trace” og “bushcraft” - og lander på min egen definition af hvad friluftsliv ideelt set er.

”Vi laver alt det bedste fra de andre linjer. Vi laver mad, træner fx løb, vi laver kreative ting og er udenfor i naturen. Og så har vi fx meditation som kun findes på Livsstil.” – Kasper

”På Livsstil får man lov til at prøve mange forskellige ting. Og en masse ting jeg aldrig havde prøvet før” - Johan

Det poetiske: Når natten trænger sig på, og mørkets fugle flyver ud - og vi er trætte efter en lang dag i det fri. Når bålet er tændt og fællesskabet er magisk. Når glade, rustne stemmer blusser op i kor - så bliver det ikke bedre at være til!