Elever til Efterskolernes dag på brejning Efterskole i Sydjylland

Efterskolernes Dag

Søndag den 29. september 2024 13.00 -17.00.

Der er ca. 240 efterskoler i Danmark – hver med et virvar af valgfag og linjer. Der er ikke noget at sige til, at det kan være svært at vælge, hvor netop DU vil bruge DIT efterskoleår. Valget er dit.

Elever på Brejning Efterskole i Jylland griner

Efterskolernes Dag

På Efterskolernes Dag hører I selvfølgelig mere om undervisningen, linjefagene og hverdagen. Men I får også en unik chance for at opleve, hvordan det egentlig er at bo, leve og lære på vores skole. Tag jer gerne tid til at gå rundt og opleve stemningen. Tag en løs snak med vores nuværende elever og udnyt dagen til at blive sikker på mavefornemmelsen.

5 hurtige

1. Efterskolernes Dag finder altid sted den sidste søndag i september.
  2. Der er ingen tilmelding til Efterskolernes Dag.
  3. Der er rundvisninger, aktiviteter og tid til personlige samtaler med vores elever, lærere og forstander.
  4. Det er altid gratis. Vi sørger for lidt mad og drikke for at holde energien oppe.
  5. På Brejning Efterskole står eleverne selv for at planlægge og styre dagen.
Elever på Brejning Efterskole i naturskønne omgivelser

Hvad sker der på Efterskolernes Dag?

Det er der ikke nogen, der helt ved endnu. På Brejning Efterskole står eleverne selv for at planlægge dagen – som led i deres projektlederuddannelse. De har nedsat en styregruppe, valgt to projektledere og bliver inden dagen introduceret til en række effektive projektstyringsværktøjer.

Vi lærere og voksne på skolen lægger trygt dagen over i elevernes hænder og stiller os på sidelinjen. Ikke bare fordi det plejer at gå godt, men fordi det bliver en langt bedre dag, når eleverne lægger sig i selen, tager styringen og selv viser skolen frem, som de kender og holder af den. I ugerne op til Efterskolernes Dag har der været gang i de store planer. Eleverne brygger på deres bedste idéer og lægger nøje planer for at realisere dem.

På dagen gør de idéer til virkelighed og tager materialelister og ansvarsfordelinger i spil for, at I kan tage hjem med større afklaring, end da I kom.

Som gæst får I en dag, der ikke er lavet efter den samme opskrift hvert år, men er et personligt visitkort direkte fra vores elever. Og I får et førstehåndsindtryk af projektlederuddannelsen på Brejning Efterskole.

Når det er sagt, så garanterer vi dog, at der vil være følgende på Efterskolernes Dag:

• Rundvisninger med eleverne – få et unikt indblik i efterskolelivet.
  • Samtaler med lærerne – få information om skolens undervisning og tilgang.
  • Mulighed for at tale med kontoret og vores forstander — der er plads til alle spørgsmål fra de lavpraktiske til de overordnede, og det økonomiske.
Efterskoleelever på gastronomilinje

Oplev linjer og valgfag på Efterskolernes Dag

Linjefag

I løbet af Efterskolernes Dag vil I blive præsenteret for vores fem spændende linjer: Outdoor, Adventure, Livsstil, Kreativ og Gastronomi. Som elev vælger du ét linjefag, som du har hele året. Det er din mulighed for at dykke ned i det, du synes er spændende og udforske nye afkroge af dine interesser. Spørg endelig ind til alle detaljerne, når I taler med vores lærere og elever.

Du kan prøvekøre nye interesser og kaste dig ud i nye udfordringer. I løbet af dit efterskoleår får du mulighed for at vælge op til otte forskellige valgfag. På Brejning Efterskole tilbyder vi en bred vifte af valgfag, som spænder fra “tons & tummel” til “tanke i naturen”. Hvert år tilpasser vi udvalget, så fagene fortsat er aktuelle. Det kan være, at du finder et skjult talent, har du en passion med hjemmefra eller måske finder du en ny kilde af inspiration. Valg(fag)et er dit.

Elever til Efterskolernes dag på brejning Efterskole i Sydjylland

Hvad hvis vi ikke kan komme til Efterskolernes Dag?

Der er mange muligheder for at besøge os ud over Efterskolernes Dag.

Efterskolernes Aften

Efterskolernes Aften står vi klar til at vise jer rundt på skolen og besvare alle jeres spørgsmål. Både nuværende og tidligere elever tage jer med ind i dagligdagen og fortælle, hvorfor de valgte Brejning Efterskole, hvad der har overrasket dem og hvad de har fået med fra året på skolen. Herudover vil vores forstander, Birgitte Dyrbye Jensen, fortælle om ægte ansvar og friluftslivets rolle i hverdagen.

Besøgsdage på Brejning

I foråret afholder vi 2 besøgsdage på Brejning. Her har I mulighed for at stille alle jeres gode spørgsmål. Vi kaster lys på hverdagen, på efterskolelivets meningsfulde udfordringer og glæder – og på skolens grundlag, pædagogik og ambitioner.