Kasper Og Kristoffer - lærere på Brejning Efterskole

Planlagt bøvl

- ægte ansvar gennem 25 år

Kære modtager!

Planlagt bøvl – ægte ansvar gennem 25 år. Der er titlen på Brejning Efterskoles 25-års jubilæumsproduktion – erindringer og fortællinger i lyd, billeder og tekst.

Vi har valgt, at det ikke skal være en traditionel produktion i papir, fordi vi synes at Brejning Efterskoles utallige historier har en kvalitet og substans, så de er værd at dele med andre end blot dem, der var heldige at få fingre i et jubilæumsskrift… eller et efterskoleophold.

Det har været vigtigt for os at gengive de mange fortællinger så levende som muligt, så man får fornemmelsen af entusiasmen, ånden, værdierne og glæden hos dem, der genfortæller.

Hver elev, ansat og forælder har sine fortællinger og erindringer med sig, når bagagerummet klapper sidste skoledag, og bilen vender hjem efter et år i ”trykkogeren”. Uanset, hvem man er, så har man dog ikke sat sine fødder på Brejning, uden at få en fornemmelse af, at ”ægte ansvar” har været et tema siden 1. årgang. Det har altid, på mange forskellige måder, været en del af pædagogikken og ånden, at unge skal have noget at bøvle med, og at der i selve bøvlet er solide mængder læring for den, der bøvler; bl.a. opøvelse af ens frustrationsrobusthedskompetence.

Derfor kunne vi ikke komme i tanke om en mere oplagt rød tråd end netop ”Planlagt Bøvl”.

Vi håber, at du vil finde inspiration, smil og glæde ved egne erindringer i mødet med lyd, billeder og tekst fra 25 år med ægte ansvar!

Kristoffer og Kasper

Planlagt Bøvl 

Forgrening af ”Bøvl”, substantiv – et

Betydning
At en aktivitet, der sagtens kunne være tilrettelagt mere komfortabelt og enkel i sin gennemførsel, bevidst planlægges, så deltagerne skal gennem besværligheder og bøvl for at komme til en fornuftig løsning.

Synonymer:
Alvorligt frustrerende, intentionelt besværligt

Eksempler
Hike – At vandre langt med sine ting på ryggen - frem for at tage bussen.

Madlavning over bål – At lave mad over åben ild, selvom der er et komfur i hytten.

Ophav: Finn Hove, Det Danske Spejderkorps

 

Frustrationsrobusthedskompetence substantiv

- en

Betydning:
Personlig færdighed, der trænes ved, at man kontinuerligt udsættes for tilpas frustration og oplever, at man kan gennemleve det. Herved opbygges erfaring med, at man gradvist selv eller sammen med andre kan overkomme større og større udfordringer og rejse sig igen - trods sine frustrationer. I symbolsk forstand vil den involverede opleve sig som en tumling, der væltes men igen og igen rejser sig – og hver gang bliver bedre til det.

Synonymer: 
Hærdet, robust, modstandsdygtig 

 

Eksempler:
Menneske, der ikke rynker øjenbrynet 2 mm over, at der pludselig kommer et skybrud ud af det blå, fordi han tidligere i livet har stået i mudret brakvand til brystet for at klippe en o-løbspost.


Menneske, der smiler ved tanken om, at et gymnasie-projekt er lidt besværligt, fordi hun tidligere har været ansvarlig for at planlægge og gennemføre en hel aktivitetsdag for fire lokale 4. klasser.

Ophav: Mads Hermansen

5 1

De første tanker

Lyt til Marianne og Mettes fortælling om, hvordan to veninders tidlige idéer i et kollegiekøkken blev startskuddet til Brejning Efterskole.

Brejnings dåbsattest

Hør Mona og Poul Henrik fortælle om de intense uger og døgn omkring købet af bygninger til det, der hed “X-købing Efterskole"

Tidligere elever på Brejning Efterskole på gåtur

Brejningudfordringen

Historien om en udfordrende Brejning-tradition fortalt af Ulrik Vestergaard og Ingelise Højfeldt til Kasper Hyttel

Igennem rigtig mange af Brejning Efterskoles leveår eksisterede en tradition kaldet Brejningudfordringen. I praksis var der i første omgang tale om en udfordring på 30 timer, hvoraf eleverne skulle indlægge et obligatorisk sammenhængende hvil på 6 timer på skolen. Jeg erindrer personligt selv ømheden i mine knæ efter 100 km på ca. 22 timer.

Ingelise erindrer selve formålet med Brejningudfordringen – Det var tanken med Brejningudfordringen, at man skulle gøre noget, som du troede du ikke kunne… og så vise, at du kan det.

I første omgang var udfordringen ensidigt fysisk, hvilket vil sige, at eleverne, selv eller i små grupper, enten skulle gå eller cykle så langt som muligt på 24 timer. Man tilbagelagde distancerne i ”sløjfer”, så man igen og igen vendte tilbage til skolen, hvilede benene kort og fik tanket vand, mad mv. på kroppen. Som forfatteren af denne historie husker det, så endte ”gå-rekorden” med at være i omegnen af 125 km på 24 timer, og mellem årgangene opstod små lune diskussioner om, hvorvidt en rekord var legal, hvis eleven havde luntet eller løbet, når nu det var en gå-rekord. Jacques fra 10. årgang var vist en af dem, der havde de vildeste ben gennem tiden.  

Siden skiftede traditionen karakter. Det blev muligt at stille sig selv udfordringer, der ikke var ensidigt fysisk prægede. Det skete omkring 11. årgang i accept af, at ikke alle har en interesse og fysik, hvor det er meningsfuldt at kaste sig ud i en fysisk udfordring. Målet om at udfordre og udvikle sig selv bestod, og som Ulrik erindrer, så opstod mange alternative udfordringer, der også har rykket eleverne personligt.

Det har rykket noget hos enormt mange. Man fik lov til noget som var vanvittigt. Jeg har lige forklaret en anden lærer om Eirik, der sammen med en anden kørte 38 kilometer på en trehjulet et-eller-andet med en mælkekasse som sæde, refleksveste og lygter. Jeg er ærgerlig over at høre, at Brejningudfordringen ikke findes mere, så kunne jeg bedre have overlevet at fødselsdagssangen var forsvundet, siger Ulrik med et glimt i øjet.


Hver af de elever, der gennem tiden har stillet sig selv en regulær brejningudfordring har helt sikkert sin egen skarpe erindring om den magi, man oplevede ved at udfordre sig selv. For Ulrik står erindringen om Lasse særligt skarpt – Han var ikke spejder, og han synes ikke at skole var særligt fedt. Han havde oplevelsen af ikke rigtigt at slå til ift. det der havde værdi på Brejning Efterskole, men han kunne godt lide at stå på skateboard. Så han fik lov til af mig at tage toget til Fredericia og skate i flere timer, og så var aftalen, at han skulle køre tilbage hertil på skateboard. Han skulle forlade Fredericia på et givent tidspunkt, som vi havde beregnet efter test herude på asfalten. Jeg skulle lige til at sætte mig i bilen og køre ind efter ham, men så kunne jeg høre lyden af skateboardhjul over de toppede sten foran hovedbygningen. Han var bare 5 minutter efter tidsplanen og have tilbagelagt turen på skateboard med sådan en kæmpe kæp som stok. Jeg husker det kun, fordi han rejste sig op til gammel elevdag, og nævnte, at den udfordring havde forandret noget grundlæggende ved ham. Fra da af vidste han, at han skulle bare finde ud af, hvad han var god til og så gøre det, i stedet for at være ked af det i skolen, han ikke kunne.  

Således slutter fortællingen om Brejningudfordringen, der har sat spor i hundredvis af unge gennem Brejnings historie, og hvem ved? Måske en dag Brejningudfordringen genopstår i nyt format. Historien er akkompagneret af billeder fra Brejningudfordringen på BE8.

BEAR - højere, vildere og dummere

Lyt og se Johnny og Nanna Freja, der forklarer om Brejning Efterskoles Adventure Race - storhed og fald.

Skærmbillede 2022 10 03 Kl. 12.50.27

Projektledelse og ægte ansvar

Lyt til to læreres tanker om, hvad projektledelse egentligt er på Brejning Efterskole, og om hvordan man underviser og guider uden at styre. 

BM Og Ditte

Pædagogisk mod

Lyt til Birthe Marie og Dittes Pædagogisk mod og “at turde at slippe styringen”.
Hvad kræver det af en lærer, når vi i så høj grad giver ansvaret for mange aktiviteter til eleverne?

DSC 0275

Eleverne og skolen
i et lærerperspektiv

Nutiden og fremtiden

Se interview med Brejning Efterskoles forstander Birgitte Dyrbye.

Elev-erindringer

Skærmbillede 2022 09 01 Kl. 20.39.55

- Estrid Jurlander, 16. årgang

Skærmbillede 2022 09 01 Kl. 20.40.50

- Morten Lindholm, 1. årgang

Skærmbillede 2022 09 01 Kl. 20.40.15

- Kasper Killerich Hyttel, 8. årgang

Skærmbillede 2022 09 01 Kl. 22.02.44

- Nanna Dam, 17. årgang

MG 7777 1

Lyden af Brejning

Luk øjnene og lyt til hverdagen som efterskoleelev på BE26. Optaget i elevernes første normale skema uge efter intro.

Dorte

En skolebestyrelse

Hør bestyrelsesformanden, Dorte Ankerfeldt, fortælle hvorfor hun er en del af Brejning Efterskoles bestyrelse. 

Oversigt over Brejning Efterskole

De første tanker

Lyt til Marianne og Mettes fortælling om, hvordan to veninders tidlige idéer i et kollegiekøkken blev startskuddet til Brejning Efterskole.

 


Brejnings dåbsattest

Hør Mona og Poul Henrik fortælle om de intense uger og døgn omkring købet af bygninger til det, der hed “X-købing Efterskole


Tørklæder og tossede gardiner

Læs med og få fornemmelsen af den entreprenør-ånd, der kendetegnede Brejning Efterskoles opstart.


Udeskole og shelterliv

Læs historien om, hvordan Brejning Efterskoles første shelter kom fra drøm til virkeligheden gennem ukuelige elevers knoklen


Brejningudfordringen

Læs historien om et stykke af Brejnings historie, der har udviklet et utal af elever gennem tiden


BEAR - højere, vildere og dummere

Lyt og se Johnny og Nanna Freja, der forklarer om Brejning Efterskoles Adventure Race - storhed og fald.


Projektledelse og ægte ansvar

Lyt til to læreres tanker om, hvad projektledelse egentligt er på Brejning Efterskole, og om hvordan man underviser og guider uden at styre.


Pædagogisk mod

Lyt til Birthe Marie og Dittes Pædagogisk mod og “at turde at slippe styringen”.
Hvad kræver det af en lærer, når vi i så høj grad giver ansvaret for mange aktiviteter til eleverne?

 

 

 


Eleverne og skolen i et lærerperspektiv

Hvad er Brejning Efterskole i dag og hvad rører sig på skolen? Er Brejning en spejderefterskole eller en projektledelsesskole?
Og en mega livsbekræftende diskussion af, hvorfor eleverne på Brejning er så specielle.

 

 


Nutiden og fremtiden

Hør nuværende forstander komme med sine tanker om nutiden og fremtiden for Brejning Efterskole.

 


Ansvar gennem 25 år

Læs tre elevers fortællinger om ansvar, efterskoleliv og Brejningånden på 1., 11. og 21. årgang


Elev-erindringer

Lyt til forskellige tidligere elevers erindringer om deres ophold på Brejning Efterskole


Lyden af Brejning

Luk øjnene og lyt til hverdagen som efterskoleelev på BE26

Optaget i elevernes første normale skema uge efter intro…

 

 

 


En skolebestyrelse

Bestyrelsen vælges af Skolekredsen. Hør hvorfor Skolekredsen er vigtig for skolen, og hvad der er Dortes drivkraft som formand for bestyrelsen.

 

 

 


O-løb kort
5 2

De første tanker

Lyt til Marianne og Mettes fortælling om, hvordan to veninders tidlige idéer i et kollegiekøkken blev startskuddet til Brejning Efterskole.

 

Brejning Efterskole jubilæum

Brejnings dåbsattest

Hør Mona og Poul Henrik fortælle om de intense uger og døgn omkring købet af bygninger til det, der hed “X-købing Efterskole

Tørklæder og tossede gardiner

Tørklæder og tossede gardiner

Læs med og få fornemmelsen af den entreprenør-ånd, der kendetegnede Brejning Efterskoles opstart.

Efterskoleelever sover i shelter ved efterskole i Jylland

Udeskole og shelterliv

Læs historien om, hvordan Brejning Efterskoles første shelter kom fra drøm til virkeligheden gennem ukuelige elevers knoklen

Brejningudfordringen

Brejningudfordringen

Læs historien om et stykke af Brejnings historie, der har udviklet et utal af elever gennem tiden

Efterskoleelever i naturen på efterskole i Jylland

BEAR - højere, vildere og dummere

Lyt og se Johnny og Nanna Freja, der forklarer om Brejning Efterskoles Adventure Race - storhed og fald.

Skærmbillede 2022 10 03 Kl. 12.50.27

Projektledelse og ægte ansvar

Lyt til to læreres tanker om, hvad projektledelse egentligt er på Brejning Efterskole, og om hvordan man underviser og guider uden at styre.

Skærmbillede 2022 10 03 Kl. 12.52.30
Pædagogisk mod

Pædagogisk mod

Lyt til Birthe Marie og Dittes Pædagogisk mod og “at turde at slippe styringen”.
Hvad kræver det af en lærer, når vi i så høj grad giver ansvaret for mange aktiviteter til eleverne?

 

 

 

Skærmbillede 2022 10 05 Kl. 10.38.44

Eleverne og skolen i et lærerperspektiv

Hvad er Brejning Efterskole i dag og hvad rører sig på skolen? Er Brejning en spejderefterskole eller en projektledelsesskole?
Og en mega livsbekræftende diskussion af, hvorfor eleverne på Brejning er så specielle.

 

 

Elever samarbejder på Brejning Efterskole i Sydjylland

Nutiden og fremtiden

Hør nuværende forstander komme med sine tanker om nutiden og fremtiden for Brejning Efterskole.

 

Ansvar gennem 25 år

Ansvar gennem 25 år

Læs tre elevers fortællinger om ansvar, efterskoleliv og Brejningånden på 1., 11. og 21. årgang

Elev-erindringer

Elev-erindringer

Lyt til forskellige tidligere elevers erindringer om deres ophold på Brejning Efterskole

Efterskoleelever sejler kano - Outdoor på Brejning Efterskole
Lyden af Brejning

Lyden af Brejning

Luk øjnene og lyt til hverdagen som efterskoleelev på BE26

Optaget i elevernes første normale skema uge efter intro…

 

 

 

Brejningefterskole2021 05217
En skolebestyrelse

En skolebestyrelse

Bestyrelsen vælges af Skolekredsen. Hør hvorfor Skolekredsen er vigtig for skolen, og hvad der er Dortes drivkraft som formand for bestyrelsen.

 

 

 

O-løb kort (mobil)
5 2

De første tanker

Lyt til Marianne og Mettes fortælling om, hvordan to veninders tidlige idéer i et kollegiekøkken blev startskuddet til Brejning Efterskole.

 

Brejning Efterskole jubilæum

Brejnings dåbsattest

Hør Mona og Poul Henrik fortælle om de intense uger og døgn omkring købet af bygninger til det, der hed “X-købing Efterskole.

Tørklæder og tossede gardiner

Læs med og få fornemmelsen af den entreprenør-ånd, der kendetegnede Brejning Efterskoles opstart.

Udeskole og shelterliv

Læs historien om, hvordan Brejning Efterskoles første shelter kom fra drøm til virkeligheden gennem ukuelige elevers knoklen

Brejningudfordringen

Læs historien om et stykke af Brejnings historie, der har udviklet et utal af elever gennem tiden

Efterskoleelever i naturen på efterskole i Jylland

BEAR - højere, vildere og dummere

Lyt og se Johnny og Nanna Freja, der forklarer om Brejning Efterskoles Adventure Race - storhed og fald.

Skærmbillede 2022 10 03 Kl. 12.50.27

Projektledelse og ægte ansvar

Lyt til to læreres tanker om, hvad projektledelse egentligt er på Brejning Efterskole, og om hvordan man underviser og guider uden at styre.

 

Skærmbillede 2022 10 03 Kl. 12.52.30

Pædagogisk mod

Lyt til Birthe Marie og Dittes Pædagogisk mod og “at turde at slippe styringen”.
Hvad kræver det af en lærer, når vi i så høj grad giver ansvaret for mange aktiviteter til eleverne?

 

Skærmbillede 2022 10 05 Kl. 10.38.44

Eleverne og skolen i et lærerperspektiv

Hvad er Brejning Efterskole i dag og hvad rører sig på skolen? Er Brejning en spejderefterskole eller en projektledelsesskole?
Og en mega livsbekræftende diskussion af, hvorfor eleverne på Brejning er så specielle.

 

Elever samarbejder på Brejning Efterskole i Sydjylland

Nutiden og fremtiden

Hør nuværende forstander komme med sine tanker om nutiden og fremtiden for Brejning Efterskole.

 

Ansvar gennem 25 år

Læs tre elevers fortællinger om ansvar, efterskoleliv og Brejningånden på 1., 11. og 21. årgang

Elev-erindringer

Lyt til forskellige tidligere elevers erindringer om deres ophold på Brejning Efterskole

Efterskoleelever sejler kano - Outdoor på Brejning Efterskole

Lyden af Brejning

Luk øjnene og lyt til hverdagen som efterskoleelev på BE26

Optaget i elevernes første normale skema uge efter intro…

Brejningefterskole2021 05217

En skolebestyrelse

Bestyrelsen vælges af Skolekredsen. Hør hvorfor Skolekredsen er vigtig for skolen, og hvad der er Dortes drivkraft som formand for bestyrelsen.

 

Vi ønsker at takke:

For produktion og indsamling
Ullerik Sivertsen (Podcast-produktion): Tidligere elev, Magne Johansen (Optagelse og klip, BEAR): Tidligere elev, Anne Gammelmark Therkildsen (25 år med ægte elevansvar): Tidligere elev, Signe Rytter (25 år med ægte elevansvar): Tidligere elev, Agnete Gundersen (Historien og Brejnings første, gardiner og tørklæder): Tidligere elev, Lasse Bækhus (Optagelse, klip og produktion – Brejnings dåbsattest): Tidligere elev, Elever fra Hold 3, BE26 (Lydmontage - Lyden af Brejning)

For kærligt at stille deres erindringer til rådighed for os
Nanna Freja Christensen: Tidligere elev årgang 14 og ansat, Johnny Skovsgaard: Tidligere lærer,  Jette Rasmussen: Tidligere forstander, Ingelise Højfeldt: Tidligere lærer, Ulrik Vestergaard: Tidligere lærer, Rasmus Seistrup: Tidligere viceforstander, Aase Haar Gjødesen: Elev på 1. årgang, Mathilde Holck Klausen: Elev på 11. årgang, Søren: Tidligere elev 21. årgang, Estrid, Jurlander: Tidligere elev 16. årgang, Nanna Dam: Tidligere elev 17. årgang, Birthe Marie Lausten: Tidligere lærer, Mona Jellesmark: Tidligere bestyrelsesformand, Hans Henrik Nielsen: Tidligere bestyrelsesmedlem, Marianne Stormoen Jepsen: Tidligere forstander, Mette Mølbach: Tidligere bestyrelsesformand, Ditte Maj Gregersen: Tidligere lærer, Rie Møller Buchave: Lærer, Christina CJ Jørgensen: Lærer, Amelie Dunnham: Lærer, Birgitte Dyrbye Jensen: Forstander, Dorte Ankerfelt: Bestyrelsesformand