Brejning Efterskole værdier og formål er baseret på Spejderbevægelsens idegrundlag og på Grundtvigs ideer om livsoplysning.
På det grundlag ønsker vi, at et år på Brejning Efterskole er en vedvarende læringsrejse:
- En rejse der skal forberede dig som elev på et ansvarligt og aktivt liv som medborger i et demokratisk og globalt orienteret samfund.
- En rejse hvor projekter, undervisning, oplevelser og samvær giver mulighed for udvikling af den personlige integritet, som skal ruste dig til de valg, du skal træffe for at få et godt liv.
- En rejse hvor den enkelte har mange rejsekammerater – andre unge såvel som voksne – og hvor fællesskabet og udvikling gennem arbejdet i og med relationer er en del af dagligdagen.
- En rejse hvor det grønne og sunde i bredeste forstand er en god rejsekammerat, hvorfor vi vægter oplevelser i og med naturen højt, spiser fornuftigt og undlader rygning og alkohol.
Frihed under ansvar
På Brejning Efterskole er det vigtigt, at vi tager ansvar for os selv, hinanden og omgivelserne.
- Vi skal drage omsorg for hinanden og lægge vægt på, at alle skal kunne være en del af og bidrage til fællesskabet.
- Vi skal være nysgerrige, eksperimenterende og lære via såvel teori som afprøvning (learning by doing).
- Alle skal have mulighed for at bidrage med deres holdninger og ressourcer og respektere andres, så forskelligheder kan udfordres, og vi lærer af og med hinanden.
Frihed under ansvar er det bærende princip.
Værdier:
På Brejning Efterskole er det vigtigt, at vi…
- tager ansvar for os selv, hinanden og omgivelserne.
- drager omsorg for hinanden og lægger vægt på, at alle skal kunne være en del af og bidrage til fællesskabet.
- er nysgerrige, eksperimenterende og lærer via såvel teori som afprøvning (learning by doing).
- bidrager med vores holdninger og ressourcer og respekterer andres, så forskelligheder kan udfordres, og vi lærer af og med hinanden.
- har frihed under ansvar som det bærende grundprincip.
Hvem og hvad omfatter grundlaget?
Alt og alle. Alle aktiviteter og tiltag. Såvel voksne som børn. Ved enhver lejlighed bør det, der aktuelt foregår, gennem refleksion kunne relateres til grundlaget.
Hvorfor dette grundlag?
På Brejning Efterskole ønsker vi at udvikle livsduelige og frustrationsrobuste unge, der kan magte deres liv og de udfordringer, det byder på, se det værdifulde ved dem selv og rumme andre og forskelligheder i forpligtende fællesskaber.
Vi er en skole der vægter initiativrigdom og handlekraft samt oplevelser med hinanden og oplevelser i naturen højt. Friluftsliv i, mod og med naturen indtager en central placering i dagligdagen, ligesom ledelse af og arbejde i og med projekter også fylder meget. Vi tror, at denne sammensætning bedst muligt medvirker til, at eleverne fortsat kan påvirke deres egen livssituation og skabe et godt liv i forhold til egne ønsker og valg – såvel på det personlige som på det professionelle plan.
Hvordan? Sådan!
Vi laver skole ud fra et meget lille antal regler i hverdagen og bygger i stedet efterskolelivet på dialog og ”sund fornuft”.
Som elev på Brejning Efterskole forventer vi, at du…
- deltager aktivt i undervisning, aktiviteter, samlinger, kontaktgruppen og i skolens liv generelt.
- udvikler dig via såvel teoretisk viden som projekter, hvor ting afprøves i samspil med andre.
- har lyst til oplevelser gennem aktivt udeliv og brug af din krop.
- tager din del af de praktiske opgaver, som får hverdagen til at hænge sammen.
- er ærlig og til at stole på.
- kan håndtere den tillid kammerater og voksne viser dig.
- er ikke-ryger.
Vi ønsker derved at understøtte elevernes værdi- og indrestyring, da deres liv kommer til at bestå af en endeløs række af valg, som der i sidste ende kun er dem selv til at træffe. Vi opfordrer til at tage initiativ og handle, så man selv er med til at definere sin egen hverdag. Dette medfører fejl, hvorfor accept og læring af fejltagelser er et grundelement på skolen.
Vi arbejder bevidst med relationer, både i kontaktgruppen, klassen og i interessefællesskaber. At være i, lære i og udvikle sig via samspillet med andre – vejledt af kompetente voksne – er en vigtigt del af opholdet på Brejning Efterskole.
Derudover får alle elever en projektlederuddannelse i løbet af året på skolen. Denne uddannelse tager eleverne for at styrke deres evne til at gennemføre en ungdomsuddannelse og for at forberede dem bedst muligt på en arbejdsform, der efter al sandsynlighed kommer til at præge deres fremtid.
Vedtægter og organisation
Vedtægterne for Brejning Efterskole deles med Brejning Højskole. Du kan læse vedtægterne her og se, hvordan organisationen er sammensat her.