Idéerne giver eleverne et break fra hverdagen
Miniprojekter på Brejning Efterskole giver os elever ansvar og plads til at udvikle os. Vi får en pause fra hverdagen og lov til at fyre alle vores idéer afsted, og bruge det vi har lært i praksis og se en idé blive til virkelighed.
Post-its i alle farver er klistret på bordene, og tusserne flyver over papiret. Læreren står ved tavlen og kigger på eleverne, der skyder løs med idéer. Der grines over fra det ene hjørne, hvor der er kommet en sjov idé. Luften er allerede ved at være lidt tæt. Læren er nødt til at stoppe eleverne, så de også kan komme videre fra idéfasen.
På Brejning Efterskole tager vi elever projektlederuddannelsen, hvilket gør, at vi får ansvar og lov til at lave nogle fede projekter. Vi er gået i gang med et af miniprojektforløbene, der startede den 25. september. Der er fem forskellige projekter; Efterskolernes Dag, udlandstur, multipost på spejderløbet Fenris, lokalt projekt for børnehaven og Friluftsfestival den 2. maj 2020.
Alt handler ikke om interesse men også om oplevelser og idéer
Mange vælger deres projekt på grund af interesse, men der er mere til det end bare interesse. Dagmar Havshøj Sørensen valgte Fenrisløbet, fordi hun gerne vil give den oplevelse, hun havde på Spejderløbet Fenris, da hun var mindre videre til andre unge spejdere.
Et projekt starter med, at en lærer eller en elev fortæller om et problem/opgave, der skal løses, derefter starter idéfasen, hvor alle kommer med deres idéer. Så bliver man delt ud i mindre grupper, hvor man får et område at stå for.
Der er også nogle projektledere på et projekt, som skal holde styr på alle trådene og sørge for, at det hele kommer til at hænge sammen til sidst på en god måde. Alle har et ansvar i projektet også selvom, man ikke er projektleder. For eksempel på Fenris-projektet står Dagmar for temaet, hvilket vil sige, at hun står for kostumer, plakater, rekvisitter og så videre. Så selvom man ikke har det store ansvar, har man et mindre ansvar.
”Det har overrasket mig, at der er så mange fede idéer, til hvordan man skal gribe det her an. Jeg troede kun, at der var nogen der havde en idé, også gik vi bare med den idé, men det er en idé fra os alle, der er blevet til den her mega fede multipost.”, siger Dagmar, der er temaansvarlig på Fenris-projektet.
Alle får noget ansvar og en pause fra hverdagen
Alle projekterne er nogle, hvor vi skal lave noget for andre. Vi har fået ansvaret for, at andre får en god dag, når de kommer og besøger vores efterskole, eller at hele skolen får en fantastik tur til udlandet.
Vi er en af de mest elevstyrede efterskoler i Danmark, hvilket gør Brejning til noget helt specielt. Det gør, at vi får lov til at udvikle os, vi får lov til at tage ansvar for andet end vores egne handlinger, og vi bliver mere modne og ansvarsbevidste.
”Det er ret fedt, for så kommer man væk fra det normale skolearbejde, og så behøver man ikke tænke på, hvad man har fået i dansk, og tysk, og matematik. Det er ret fedt, fordi man kan også bruge alle de idéer, man har i hovedet. I stedet for at stå og høre på en lærer, der står og snakker,” siger Dagmar.